Wednesday, 11 February 2015

Masalah / Kekurangan Penggunaan ICT Dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

Post 6 - Masalah / Kekurangan Penggunaan ICT Dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

Ict di dalam pembelajaran memanglah baik untuk digunakannya. Namun di dalam kelebihan tersebut,, terdapat jugak kekurangannya iaitu:

1) Kekurangan masa
        Hal ini kerana, kadang-kadang seorang guru memerlukan masa yang khusus di luar waktu sekolah bagi membuat persediaan terhadapat alat yang melibatkan penggunaan ICT yang kadang kala agak rumit.

2) Kekurangan bahan sumber
        Kekurangan ini ialah kurangnya peralatan ICT sama ada cukup atau tidak cukup. 

3) Kekurangan panduan
        Kekurangan panduan seperti alatan canggih atau berteknologi tinggi ini juga menjadi bebanan dan masalah kepada guru yang kurang kemahiran ICT.

4) Kurikulum yang samar
        Kurikulum pada masa kini tidak mengaplikasikan secara keseluruhan subjek atau mata pelajaran di ajar menggunakan kadedah ICT.

5) Kurang sokongan dari pihak atasan
6) Kekurangan latihan dan bantuan teknikal
7) Guru kurang pengetahuan dan kemahiran berkenaan ICT
8) Kegagalan menempatkan bilangan komputer yang mencukupi
9) Kekurangan peralatan komputer dan perisian komputer
10) Masalah peenyediaan peralatan dan perkakasan komputer seperti pemasangan projector LCD
11) Terlalu mahal
12) Penyediaan mesin boleh menjadi rumit
13) Rumit bagi pengajar yang tidak mempunyai kemahiran ICT

Rujukan

  • http://www.slideshare.net/akusngus/faktorfaktor-yang-menghalang-penggunaan-ict-dalam-lalangan-guruguru-pendidikan-islam
  • http://www.elmoglobal.com/my/html/ict/01.aspx
  • http://eprints.utm.my/10307/2/Noraziah_Binti_Kassim_@_Aziz.pdf
  • http://www.scribd.com/doc/21277985/Isu-Dan-Cabaran-Penggunaan-ICT-Dalam-Pengajaran#scribd

No comments:

Post a Comment